fredag, oktober 12, 2007

Olycksdrabbade Loorentzo !

Nu har vi varit nere till Mälarens Hästklinik och utrett Loorentzos knepiga hälta som tidigare veterinär gått bet på.

Resan började redan klockan fem på morgonen. Loorentzo gick snällt på transporten och vi kom iväg i tid. Allt kändes oerhört bra! Utanför Bollnäs blev jag stoppad av polisen för nykterhetskontroll och körkortskoll. Trodde aldrig att de stoppade hästtransporter så där - tur att Loorentzo står som ett ljus i transporten.

Allt var i sin ordning och vi for vidare. I Gävlebro plockade jag upp Isabell som skulle vara med som sällskap. Lång väg att åka själv annars. Gulliga henne att ställa upp. Tankade på preem och till min chock hade mitt tankkort gått ut. Yikes ! Betala cash! Suck! Minimalt rörelsekapital!! Suck! min lycka!

Vi kom i alla fall fram utan missöden. Mälarens Hästklinik var hur stort som helst. Loorentzo blev lite stressad av alla hästar, men lugnade ner sig så fort han fick lite hö och en box.
Veterinären var en timme försenad och vi en timme för tidiga. Två timmars väntan gick i alla fall fort. (Fritt kaffe och mackor!)

Vi fick börja med longering. Vet. såg direkt den diagonala hältan och anmärkte även på hans lilla knöl på ryggen, som hon ville kolla upp. (Den som han har haft sedan ett års ålder)
Efter bedövning diagonalt i HB och VF som hältan var i blev han halt i de andra två. Alltså halt i alla fyra benen. Hon anmärkte även att hon tyckte att han var stapplig i frambenen vilket med största sannolikhet hängde ihop med problematik i ryggen.

CR-röntgen på främre falanger, haser och rygg (17 plåtar = $$$!) Visade att han hade inflammation i hovlederna fram, båda haserna och dessutom tre krokiga tornutskott under knölen med en inflammation. De plåtarna var inte kul att se! (Kissing Spines)
Hon gjorde även en Ultraljuds undersökning på ryggen för att se hur pass allvarlig inflammationen i ryggen var.

Behandlingen blev Hylartil + Kortison insprutat i båda hovlederna fram, haserna och på sex ställen i ryggen! (Panik !!! $$$ !!) Sedan var det hem med boxvila ett dygn och sedan ut i liten, liten hage med 20-30 min promenader varje dag.
Det sista hon sa var att vi inte skulle "måla fan på väggen" men om hältan kom från ryggen så är det inte någon mening att fortsätta med fler behandlingar. Det var nu bara att ge honom tid och sedan se vad denna behandling ger för resultat. CHOCK !!!

ÅB om tre veckor !!

Suck!
Nu blev det inga julklappar i år heller !! Jag som hade sparat ihop en sådan bra buffert!! Snyft !

1 kommentar:

  1. Men alltså jag lider med dig vännen. Fyyyy va tråkigt. Jag håller dom tummar som går för er!

    SvaraRadera