torsdag, januari 06, 2011

Nytt år och nya utmaningar

Julen rusade förbi. Firade hos svärmor i byn som isade igen...-36 grader då vi kom upp...nice!
Så vi satt mest inne under helgen, på annandagen då vi skulle resa hem var det bara -12grader.
Fick rapport hemifrån på julaftonen att vattnet frusit i huset och självklart i stallet - Lycka!!
Pappa gjorde ett tappert försök att tina, men lyckades inte...så vi stod i valet och kvalet om vi skulle fara hem redan på Juldagen...men så blev det inte.

Nyår firades på hemmaplan på Flycktas, med mina föräldrar. Mina bröder låg (som vanligt) i magsjuka, stackarna. Det är tredje året i rad för dem. Stackare!
Men vi hade iaf en mkt trevlig afton med god mat och roligt spel. Så det kan låta!

Mellandagarna jobbades det på beordrad övertid, jag hade legat redan två dagar före jul pga av smärtor, men det gavs inget undantag för det. Så veckan mellan nyår och trettonhelgen vart jag dålig så jag legat hemma. Typiskt.

Efter fyra veckor med grym kyla där tempen pendlat mellan -15 och -34 grader började man misströsta rejält, ska det bli ännu en iskall vinter? Men nu efter nyår har vi haft humant väder där tempen faktiskt pendlat mellan -3 och -12 grader.

Äntligen har jag och min dotter kunnat ge oss ut och rida igen. Hennes ponny behöver verkligen det, som stått på fri tillgång under jul och nyår utan motion. Men nu så är vi igång igen.

Martin är riktigt på tårna och känns helt underbar. Hoppas det håller i sig nu både vädret och hans fräschör. =)

Priser på foder och annat steg i höstas och jag har dragit mig för att behöva höja hyran, men nu insåg jag att det inte går längre. Talade om för hyresgästen att det blev höjning from nästa månad varpå hon protesterade, vilket ledde till att jag sade upp henne av den enkla anledningen att jag inte kan bedriva välgörenhet.

Hon har under hösten vintern förbrukat mer strö till sin häst än vad jag förbrukar till mina tre, trots tillsägningar att det inte ingår så mkt och hennes häst äter mer än dubbelt så mkt som min stora häst. Vid tillsägningar blir det alltid mothugg och konstiga bortförklaringar. Hon är endast här en av tre helger per månad och ofta bortrest tre till fem dagar, men betalar inte extra för mockning. Ifrågasätter om hennes häst får tillräckligt med hö eller vatten, trots att vi fodrar på för tre hästar till hennes och är mkt noga med vatten - dock lämnar vi inte ute vattenhinken då det är under minus 25 grader eftersom vattnet fryser sönder hinkarna. Hennes häst är så enormt upppassad att jag snart inte hinner med mina egna, vilket inte känns rätt - ändå är det jag som mår skit!!! Att jag aldrig kan lära mig att säga ifrån!!!
Hur kommer det sig?? Varför sätter jag mig alltid i den här sitsen?

JAG måste lära mig att våga lita mer på mig själv...Hur svårt ska det egentligen vara??
Jag KAN, jag VILL och jag SKA...krypa upp ur den underlägesposition som jag valt att sätta mig i, nu får det tammetusan vara NOG!!! Sådeså....

//God fortsättning, Channa

1 kommentar: