lördag, januari 08, 2011

Snöiga dagar

Den här vintern spåddes att bli den längsta, kallaste och snörikaste vintern på över tusen år. Då kan jag lugnt säga att så här långt in på denna vintersäsong har de nog haft rätt, för snö har vi fått i mängder, det har tom snöat då det varit under minus 20 grader. Vi har haft riktigt rekordkallt redan i november med minusgrader under 30 vissa dagar och hela december oxå. Efter nyår lättade åtminstone kylan på sig något, men då har det snöat minst en halv dm vartannat dygn. Snödjupet tror jag ligger på nästan 1,5m här nu, snövallarna är hiskeliga på vägarna.

Vi lyckades åtminstone köra ut två hösilagebalar med vår suv och släp strax innan jul, men vi fick lov att skotta oss fram för att kunna vända och ta sats att komma ut igen. Idag skulle vi försöka igen, men för säkerhetskull lämnade vi vagnen och tänkte köra med bara suven en vända för att göra spår att köra i, men det har ju kommit minst en halvmeter snö sedan sist, så tro det eller ej, men vi körde fast och fick skotta oss fram. Då körde vi dessutom med 4 hjulsdriften i. Hmpf... så mkt för att äga en Suv, så mkt terrängbil var det. =S

Den här veckan har jag varit hemma pga för mkt statiskt arbete vilket inte är bra för min skada i nacken. För mig har det inneburit mkt ryggläge med värme tillskottsvärme växlande med spikmatta för att stävja smärttopparna. Därimellan har jag försökt att aktivera min kropp för att få igång cirkulationen i musklerna, för att inflammationen ska slussas bort. Vilket har hjälp en hel del. Det har blivit ridning och skidåkning, kanske inte så mkt som jag velat då nästan varje rörelse är en pärs, men det är bara att bita ihop för jag vet att jag blir bättre av det.

Till veckan har jag tagit ut komp på måndagen eftersom skolan är stängd, men på tisdag ska jag tillbaka i selen igen och hoppas att smärtan har släppt lite mer till dess.

Under veckan har tempen pendlat mellan minus 12 och minus 5 grader och man har kunnat njuta av en snörikvinter, men i morse var det minus 25 igen. Nu håller jag tummarna att det ska vara mildare imorgon så jag och min dotter kan ge oss ut på en ridtur igen med pållarna samt åka skidor på em med resten av familjen. Jag ser verkligen fram emot det...// Ha det...Channa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar