söndag, april 01, 2007

Ny hyresgäst !

Så har det kommit en ny häst till gården(igår). Ett litet varmblodssto som är så gulligt.
Hon är åtta år och verkar väldigt skarp i huvudet. En liten dam som vet precis vad hon vill. Vill hon inte lyfta på sitt ben så gör hon inte det, vill hon smita så gör hon det om man inte vet hur man ska handskas med henne. Hon är en ängel så länge ledarskapet är tydligt. Hon har hunnit med en heldel redan här. Hon kickade omkull min unghäst vid introt trots att de fick stå inne hela förmiddagen i stallet för att bekanta sig med varandra innan vi släppte ut dem i hagen. Vi rev av henne skorna eftersom hon vägrade samarbeta då vi skulle skruva ur brodden. (Hovis fick komma ! och det var inte lätt på en Lördags eftermiddag.) På kvällen då jag tog in hästarna såg jag även att min unghäst i all bedrövelse hade trampat av sin ena framsko. Suck! Nu måste hovis komma igen.

Idag så var hästarna lugnare, utsläppet gick bra imorse och allting verkade lugnt. Islänningen fick gå själv eftersom den nya verkade lite vek på hans färg, men han var iaf nöjd. Då ägarna kom lyckades hon smita och sedan höll de på i 30 min för att få tag i henne. Jag fick slutligen rycka in och visa dem hur man fångar in en häst genom några tydliga ledarskapsövningar. Efter en liten stunds tvekande föll hon till föga och lät sig infångas. Man har respekt för henne eftersom hon är snabb i vändningarna och benen kommer från alla håll.

Slutledning!
Jag behöver bygga upp skyddsstängsel runt stallet så att inte hästarna kan smita upp på vägen om de kommer lös. Idag hade jag tur som kunde mota in henne i sommarhagen. Nästa gång kanske jag inte är hemma på gården eller så kommer någon av mina hästar lös.
Nåväl, nu ska vi inte måla F-N på väggen! Allting slutade bra. Talade om för dem att de behöver träna mkt på ledarskapet så att hon blir tryggare med dem.
Men hallå, de har ju inte haft henne så länge.

Hon är iaf världssöt! //Channa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar