söndag, april 29, 2007

Slutstriden !

Jaha, ännu en innevecka som man har överlevt. Puh !

Första dagen hade vi boksamtal om böckerna: "Janne, min vän", "Sång till en fjäril" och "Den amerikanska flickan". By the way, jag läste aldrig hela "Den Amerikanska flickan", utan det blev mest att skumma boken i slutet. Sedan diskuterade jag den med min klasskompis och fick ett rätt bra grepp om boken ändå. Tack så mkt, om du läser detta inlägg!

Andradagen diskuterade vi lyrik och gick igenom analyserna och tipsade varandra inför tentan. Avslutningsvis skrev vi haiku. En dikt bestående av tre rader, den första med fem stavelser, den andra med sju stavelser och den sista raden ska ha fem stavelser samt klassiskt ska den ifrågasätta det som står i de två första raderna.
Jag tyckte det var jättesvårt, kanske pga av min prestationsångest.
Jag skrev iaf så här:

Haiku ej för mig.
Jag fattar ingenting alls.
Hoppsan det gick ju.

Hela klassen hade fått rest på Elevanalysuppgiften vi hade till förra gången. Man får se hur det blir med denna gångens uppgift, om skrivsvårigheter. sista uppgiften ska vi lämna in i mitten på juni i den här kursen.

Första hemtentan blir spännande att få svar på, man kan ju alltid hoppas att man blir godkänd, men vår lärare verkar rätt hård i sin bedömning, så det återstår att se. Men det är ju bra att hon är hård, för hur ska vi annars kunna skilja på vad som är bra och inte.

I övrigt så åt jag gott och umgicks med min bror och några ur min klass, shoppade även skitsnygga skor och var på väg att köpa en skitsnygg jacka, men tur som var så gjorde jag inte det! För då hade vår budget rasat ihop denna månad, för bilskatten på ena bilen kom nu och dessutom fakturan på delarna till min bil. PUH!

Lyrikanalysen, kändes som att den inte var speciellt lysande, kunde nog ha gjort den bättre, men man måste ju få chansen att lära sig oxå. Det var bra att man fick tillbaka den innan nästa hemtenta. Det man känner sig osäker på är hur man skriver en dramatikanalys, för det har vi inte gjort annat än muntligt. Men det ordnar sig nog oxå till slut. Allt annat har ju faktiskt gått riktigt bra. Det är faktiskt så att jag börjar se solen bakom alla molnen igen. Men det har varit mörkt länge nu...

Nästa hemtenta som ska lämnas in på fredag, är i ämnet litteraturstudiet och går ut på att göra tre olika textanalyser (epik, dramatik och lyrik) samt en metatext om analyserna. Dessutom måsta jag fixa restuppgiften på elevtextanalysen.

Ikväll var jag på planeringsmöte med min LLU:are hon hade fått all info inför VFU:n tack o lov för det. ( Tre veckor denna gång, sedan ska jag skriva 10s rapport om det.)
Vi planerade hur vi skulle lägga upp min övningsundervisning för eleverna. Det känns som att vi kommer att arbeta mest med lyrikuppgifter. Vilket absolut inte gör något. Jag hoppas att jag får chansen att även titta in i en annan klass under denna period, med lite yngre barn.
Jag känner mig iaf mkt lugnare nu, har känts mkt arbetssamt en lång stund efter mitt vickariat, där jag inte hade fullt grepp om klassen. Blev som en chockupplevelse att något kunde vara så komplicerat som ser så lätt ut. Men, men träning ger färdighet, sägs det..skam den som ger sig!

Jag är bara så rädd att jag har valt fel yrke igen. Känner mig så velande och osäker. Skolan går jättebra, men jag har närmast panikkänslor inför att stå inför klassen igen, förhoppningsvis går det över annars får jag nog tänka om igen!!!

Brorsan ska flytta, så till hösten får jag se vart jag bor annars kanske man börjar pendla...örk!
Måste ner och hämta min cykel oxå..

Tja ba så länge../ Channa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar